Digital markedsføring

Hvordan vi lanserte nettbutikk gjennom 6 enkle steg

hvordan sette opp din egen nettbutikk - www.olivergjolberg.no

Eksamen i del to av kurset digital markedsføring er gjennomført. En oppgave som i korte trekk tok for seg å sette opp en fungerende nettbutikk med tilhørende lanseringsplan. Sette noen mål for oppgaven (OKR), og reflektere over prosessen som en helhet. Oppgaven var utdelt og vi satte i gang arbeidet, med ordene «dersom du lurer på noe, finn det ut selv», i bakhodet.

Dette innlegget skal stegvis ta for seg den prosessen min klassekamerat Tomas Kristiansen og jeg gjennomgikk for løse vår eksamensoppgave. Kort introduksjon til innholdet i dette innlegget:

  1. Planlegging med OKR
  2. Implementer nødvendige funksjoner
  3. Markedsføring i ulike arenaer
  4. Blogging som tilleggstjeneste
  5. Verktøy for analyse
  6. Lanseringsstrategi

1.Planlegging er nødvendig i en oppstartsfase

Vi startet med å kartlegge ideer, tanker og ambisjoner knyttet til oppgaven som skal løses. Vi fastsatte raskt at vårt formål er å bruke denne prosessen for lære mest mulig, og dette gjøres best ved å implementere og anvende kunnskap. OKR var også en stor del av oppgaven. OKR i korte trekk handler om å fastsette et sett ambisjoner for hvor du vil, med tilhørende nøkkelresultater som skal trekke deg i retning ambisjonen. (Dette er nærmere forklart i blogginnlegget mitt «OKR – Et styringssett for både arbeidsplassen og skolen?»)

Vårt teams OKR for denne perioden så slik ut, bruk det gjerne som inspirasjon:

SEO
SEM
OKR
www.olivergjolberg.no
www.husholdningshelten.no
Hvordan sette opp egen nettbutikk

Valg av plattform legger i stor grad grunnlaget for veien videre. Vi hadde i forelesningssammenheng blitt introdusert for hovedsakelig Shopify og WooCommerce. Ettersom at våre forkunnskaper om koding og nettsideutvikling var begrenset, så falt valget på plattformen Shopify. Fordelene med shopify er at det er tilrettelagt med ulike maler og applikasjoner. Dette vil løse det meste av dine krav til form og innhold, og gir deg muligheten til å sette raskt i gang, noe som åpenbart er positivt.

Dropshipping av husholdningsprodukter. Dette var forretningsmodellen vi kom frem til og den typen produkter vi kollektivt ble enige om å selge. Ordrene skulle oppfylles gjennom tredjepartsapplikasjonen Oberlo, som er et av de mest kjente utvidelsene for dropshipping. Forretningsmodellen bringer med seg åpenbare fordeler og ulemper. Allikevel er risiko kanskje den viktigste faktoren. Vi som eiere har ikke behov for å binde kapital i varelager, som gjør dette til en svært lukrativ løsning, ettersom at hovedformålet er å lære. På den andre siden så er det mye usikkerhet knyttet til kvaliteten på produktene og leveringsordninger. Vi forsøkte derfor å være selektive når det kom til hvilke leverandører vi ønsket å selge produkter fra.

2. lag en liste med nødvendige funksjoner, og finn plugins som utfører jobben

www.olivergjolberg.no
www.husholdningshelten.no
Hvordan sette opp egen nettbutikk

Grunnlaget for oppgaven var lagt, vi hadde med andre ord valgt vår retning – det som gjenstod var å implementere.  Ved å lage denne listen hadde vi raskt kartlagt de viktigste funksjonene i vår nettbutikk. For vår del innebar dette applikasjoner knyttet til mersalg, sånn som «anbefalte produkter» og «pakkeløsninger». Trygghetsfaktorer ovenfor kunden er også svært viktig, dette innebærer gode betalingsløsninger ved hjelp av utvidelsen Stripe, muligheten for å legge igjen kundeomtaler og til slutt utlyse god kundeservice.




3. Markedsføring fungerer best gjennom en kombinasjon av ulike kanaler

Optimalisering av nettsiden hjelper deg å rangere høyere i organisk søk. Som nevnt over så finnes det applikasjoner som forenkler dette arbeidet, ved å vise deg forbedringspotensialet ulike sider og bilder. Her er noen enkle steg vi hadde fokus på for å rangere høyere:

  • Gode titler, overskrifter, bildebeskrivelser og metabeskrivelser
  • Finn nøkkelord som folk søker på
  • Nettsiden må være responsiv
  • Jobb for relevante inngående lenker
  • Opprett blogg i nettbutikken, algoritmer liker nytt og oppdatert innhold.

Søkemotoroptimalisering er en forutsetning for søkemotormarkedsføring (SEM). For å kunne utarbeide gode annonser til f.eks. Google,  så er det viktig at du sitter på grunnleggende forståelse for hva forbrukeren leter etter. Derfor brukte vi en del tid på leke med, og utarbeide ulike annonser i Google Ads. Facebook Ads Manager er også viktig ettersom at man har muligheten til å henvende seg til store brukermasser samtidg. Vi hadde derfor fokus på å utvikle ulike betalte annonser som skulle vises frem i Facebook Network.

E-postmarkedsføring er svært effektiv dersom det brukes riktig. E-postlister kan enkelt bygges ved hjelp av pop-ups gjennom applikasjoner som SumoMe. Videre kan man sette opp automatiserte og personlige e-postkampanjer gjennom MailChimp. Det er viktig e-poster treffer potensielle- eller eksisterende kunder på riktig punkt i kjøpsprosessen. Dersom dette gjøres riktig så kan e-post som markedsføringskanal fungere svært godt. Forslag til ulike mailer som kan settes opp:

  • «double open» – mailer som sendes på nytt etter en viss periode dersom mottaker ikke åpnet mailen første gangen
  • Velkomstmail med en “gode”
  • Kampanjemailer – generelle kampanjer
  • Personlige tilbud – knyttet til tidligere kjøp

4. Blogg som tilleggstjeneste kan hjelpe din nettbutikk å rangere høyere i søk

Dette grunner i at algoritmer slik som PageRank foretrekker innhold som oppdateres jevnlig. Søkemotorer ønsker ikke utdatert innhold for sine brukere, og vil isteden vise det mest relevante innholdet når søk utføres. Fokuser på søkeord som kan relateres til din nettbutikk. Blogg viser kompetanse, samt bygger tillit og troverdighet hos dine kunder. Det er også en god måte å differensiere seg fra sine konkurrenter på. I forbindelse med vår nettbutikk valgte vi å fokusere på innhold knyttet til husholdning, gjennom tips til kjøkken, matoppskrifter og lignende. Ha fokus på:

  • God bildebruk – bryter opp teksten og gjør det enklere og mer interessant å lese innholdet
  • Del ditt innhold på sosiale medier – forsterker relasjonen med dine kunder
  • Lever kvalitetsinnhold – det er det dine potensielle lesere/kunder er ute etter

5. Skaff viktig informasjon om din målgruppe ved hjelp av analyseverktøy

Å få innsikt i bruksmønsteret til potensielle- eller eksisterende kunder kan forbedre dine kunders kjøpsopplevelse. Hvor faller av i kjøpsprosessen, hvor effektive dine landingssider er, samt oversikt over trafikken på de ulike sidene? Denne informasjonen kan man enkelt få tak i gjennom tjenester som Google analytics, -tag manager og -search console. Så hvordan kan det hjelpe deg?

  • Verdifull innsikt som kan hjelpe deg å forme en strategi for suksess
  • Hjelper deg til å bedre forstå dine kunder
  • Det er gratis!

6. Video- og e-postmarkedsføring som lanseringsstrategi

I forbindelse med lansering av nettbutikk er det viktig å ha en spesifisert plan for de ulike markedsaktivitetene som skal gjennomføres. I forbindelse med lansering valgte vi i å bruke et e-post refferal-program. Dette var gangen i det:

  1. Sett opp en mail som informerer om lansering, denne sendes til hovedsakelig venner og familie.
  2. Frist med goder i form av gratis produkter dersom mottakeren deler budskapet.
  3. Den som deler får tilsendt en mail hvor personen kan spinne et lykkehjul, og på den måten motta sin gevinst.
  4. Neste mottaker vil få nøyaktig det samme insentivet til å dele budskapet.
  5. Kryss fingrene og håp at delingen fortsetter!

Videomarkedsføring er enten «make it, or breake it». Det er mange fallgruver når det kommer til viralitet, med tanke på at de aller færreste videoer går viralt. Vi vet gjennom eksempler fra andre at den kan fungere svært effektivt, dersom man lykkes med denne formen for viral markedsføring. Tilfeldigheter spiller også helt klar en stor rolle i forhold til viralitet, men en humoristisk og uformell vinkling fungerer ofte bra. Eksempel for hvordan Dollar Shave Club gjennomførte sin lansering:

Til slutt vil jeg si at «Finn det ut selv» er muligens det beste intensive jeg kunne fått i forbindelse med en oppgave slik som denne. I prosessen fikk jeg med meg oppturer og nedturer, men kanskje mest av alt.. mengder med ny kunnskap! Ta gjerne en tur innom DIG2100.no og sjekk ut hvordan mine studievenner løste sine oppgaver.

// Oliver Gjølberg

4 thoughts on “Hvordan vi lanserte nettbutikk gjennom 6 enkle steg

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *